Sprowadzanie pojazdów z zagranicy to popularny proceder. Dla wielu osób jest to jedyna szansa na nabycie wymarzonego samochodu w niższej cenie. Polacy najczęściej sprowadzają auta z Niemiec, Francji i Stanów Zjednoczonych. Niektórzy decydują się również na kupno pojazdu ze Szwajcarii. Mieszkańcy tego kraju dbają o swoje samochody, a dzięki dobrej jakości dróg, są one z reguły mniej awaryjne i w bardzo dobrym stanie. Jak wygląda cały proces sprowadzania auta ze Szwajcarii? Jakie dokumenty są potrzebne i na jakie koszty trzeba się przygotować?
Dlaczego Polacy sprowadzają samochody ze Szwajcarii?
Polacy coraz częściej sprowadzają samochody ze Szwajcarii ze względu na to, że tamtejsi sprzedający pozbywają się z reguły stosunkowo nowych pojazdów i dobrze wyposażonych. Z uwagi na różnice w zarobkach, Szwajcarzy decydują się na wymianę auta niejednokrotnie z błahych powodów, np. zarysowań. Poza tym regularnie serwisują swoje pojazdy i faktycznie dbają o ich stan. Szwajcaria jest też dobrym rynkiem dla osób, które szukają mniej popularnych marek, niekoniecznie europejskich. Ogólnie rzecz biorąc, auta z tego kraju mają renomę sprawdzonych, bezpiecznych i dobrej jakości.
Jak sprowadzić samochód do Polski i ile wynosi cło na samochody ze Szwajcarii?
Cała procedura związana z zakupem nie jest szczególnie skomplikowana. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży, nabywca płaci za samochód, a jego dotychczasowy właściciel wyrejestrowuje pojazd w urzędzie, gdzie oddaje również tablice rejestracyjne. Następnie nabywca otrzymuje szwajcarski dowód rejestracyjny z pieczątką potwierdzającą wyrejestrowanie. Dopiero wtedy może sprowadzić samochód do Polski. Jak to zrobić?
W praktyce są dwa rozwiązania. Po pierwsze można skorzystać z oferty komisu i oszczędzić sobie załatwiania formalności. Drugą opcją jest samodzielne sprowadzenie pojazdu. W tym przypadku również mamy dwie możliwości – przewieźć auto na lawecie lub po prostu nim przyjechać. Decydując się na ostatnie rozwiązania, czeka nas jednak dużo rzeczy do załatwienia, konieczne będzie bowiem uzyskanie tymczasowych tablic rejestracyjnych, tymczasowego dowodu rejestracyjnego oraz wykupienie ubezpieczenia.
Wiele osób decyduje się na lawetę, w tym bowiem przypadku można uniknąć uciążliwych procedur administracyjnych. Jedyne co będzie nam potrzebne to umowa kupna-sprzedaży lub faktura, dowód rejestracyjny ze Szwajcarii oraz dokument EUR.1, który potwierdza, że pojazd został wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej. Jest on bardzo ważny, ponieważ zwalnia nas z konieczności uiszczania opłaty celnej.
Warto wiedzieć, że choć Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi porozumieniami, jeśli samochód sprowadzony z tego kraju, został wyprodukowany na obszarze UE, nie płaci się opłaty celnej. Co w sytuacji, gdy nie otrzymaliśmy takiego dokumentu? Niestety w tym przypadku przyjdzie nam zapłacić. Cło na samochody ze Szwajcarii wynosi 10% wartości auta.
Jak wygląda rejestracja auta ze Szwajcarii?
Po sprowadzeniu pojazdu, mamy 30 dni na rejestrację samochodu sprowadzonego ze Szwajcarii. W tym celu należy udać się do wydziału komunikacji, zgodnego z miejscem zamieszkania. Zanim jednak się tam wybierzemy, konieczne będzie tłumaczenie szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego (opis pozycji), umowy kupna-sprzedaży lub faktury oraz karty pojazdu (jeśli ją otrzymaliśmy). W tym przypadku wymagane jest tłumaczenie uwierzytelnione. Takie usługi świadczy Biuro tłumaczeń Verte. To zadanie można zlecić nam mailowo, wysyłając po prostu skan dokumentów. Gwarantujemy szybką realizację, nawet z dnia na dzień.
Jakie dokumenty będą nam w sumie potrzebne do rejestracji auta ze Szwajcarii?
- Wniosek o zarejestrowanie samochodu,
- Dowód rejestracyjny (przetłumaczony),
- Dowód zakupu (przetłumaczony),
- Karta pojazdu (jeśli została wydana, przetłumaczona),
- Dokument tożsamości,
- Zaświadczenie o zakończeniu odprawy celnej,
- Potwierdzenie uiszczenia opłaty rejestracyjnej (160 zł dla samochodów z zagranicy),
- Dowód zapłaty podatku akcyzowego,
- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego w Polsce,
- Zaświadczenie z urzędu skarbowego o zapłacie podatku VAT (nie dotyczy osób, które kupiły samochód na firmę posiadającą europejski numer NIP),
- Tablice rejestracyjne (jeśli mamy tablice tymczasowe ze Szwajcarii lub zaświadczenie o braku tablic, gdy samochód przyjechał na lawecie).
Jak widać, opłaty za sprowadzony samochód ze Szwajcarii to również akcyza. Należy uiścić ją w urzędzie skarbowym w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia pojazdu do Polski, składając przy tym odpowiednią deklarację. Wysokość opłaty akcyzowej zależy od silnika. W przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 opłata wynosi 3,1% wartości samochodu, natomiast w przypadku silników o większej pojemności – 18,6%. Warto przy tym wiedzieć, że osoby, które kupiły samochód hybrydowy plug-in o konkretnych parametrach, mogą skorzystać z 50% zniżki na akcyzę. Z opłaty całkowicie zwolnione są samochody elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REX) oraz hybrydy plug-in do 2000 cm3 z możliwością ładowania bezpośrednio z gniazdka sieci elektrycznej.
Jeśli chodzi o badanie techniczne, polski wydział komunikacji nie uznaje zagranicznych przeglądów, dlatego po sprowadzeniu samochodu, trzeba będzie udać się do stacji diagnostycznej na kontrolę. Z przetłumaczonym szwajcarskim dowodem rejestracyjnym (opisem) oraz resztą wymienionych wyżej dokumentów można udać się do urzędu. Ostatnią czynnością, jaką trzeba wykonać po zarejestrowaniu pojazdu, jest wykupienie obowiązkowej polisy OC.